news_post_image

PROPUNERI LA PROIECTUL BUGETULUI RAIONULUI CAHUL PENTRU ANUL 2022 DIN PARTEA CONSILIULUI RAIONAL PENTRU PARTICIPARE CAHUL

Membrii Consiliului Raional pentru Participare Cahul (CRP Cahul) au participat pe data de 9 decembrie 2021 la audierile publice a proiectului bugetului raionului Cahul pentru anul 2022. Domnul Vladimir Lîsenco, membru CRP Cahul, a avut mai multe propuneri și întrebări la proiectul bugetului raional după ce acesta a fost prezentat de către șeful direcției generale finanțe a raionului Cahul domnul Constantin Hodenco și doamna Valentina Smeșnoi, șef adjunct al Direcției, pe care va rugam sa le găsiți mai jos.

  • De care criterii în afară de legile pe care le-ați enumerat, hotărâri, decizii v-ați condus la elaborarea acestui proiect de decizie, care sunt prioritățile raionului pentru anul 2022 și nu numai, dacă este vreun plan strategic, vreun plan elaborat și aprobat de către consiliul raional care trebuia să fie, după metodologie și logică și în care trebuie să fie prevăzute surse financiare respective?
  • După care criterii dumneavoastră ați împărțit aceste finanțe și care ar fi procentajul de acumulări din taxe locale a unor autorități de nivelul unu ca coraportul taxelor locale, acumulărilor să corespundă cu acele pe care dumneavoastră le întoarceți înapoi?
  • Este regretabil și nu este clar de ce la noi se micșorează veniturile. Ar trebui să fie un răspuns mult mai clar în proiectul de decizii și în nota explicativă. Cum se impozitează astăzi explorarea bogățiilor naturale? Aici este o rezervă la care ar trebui să atrageți atenția. Sarcina autoritățile locale este de a contribui la creșterea părții de venituri la bugetul raional. Nu trebuie să ratăm aceste posibilități.
  • De ce nu se dezvoltă compartimentul serviciilor contra plată a unor instituții subordonate sau la care fondator este consiliul raional? Ori nu se duce evidența, ori nu se prestează serviciile, ori e altceva la mijloc.
  • La domeniul Sănătate. Am pus întrebarea de ce ați ținut cont deoarece pandemia nu se termină. Dar dumneavoastră nimic nu ați vorbit despre alocare de fonduri pentru acest domeniu dar și despre eficientizarea energetică. Nu este nimic expus în proiect. Sunt două crize care astăzi ne afectează: pandemia și criza energetică. Și aici cred ca autoritățile trebuie să aibă niște măsuri foarte concrete. În bugetele instituțiilor trebuie să fie prevăzut și șefii instituțiilor să fie atenționați la ce să atragă atenția în caz de criză. Acele 6 mln. preconizate pentru instituțiile medicale sunt puține. Situația va fi mai bună dacă autoritățile vor aloca 7-8 % din buget.

Întrebare: acele instituții medico-sanitare n-au solicitat nimica? Din ce considerente se alocă numai pentru aceste două instituții? În raionul Cahul sunt în jur de 160 instituții medico-sanitare, de stat și private. Nu este posibil de a aloca bani la toate de odată. Dar s-ar putea de alocat la cele mai importante. De exemplu instituția medico-sanitară Centrul Raional Stomatologic. An de an la aceste instituții medico-sanitare din buget nu se alocă nimic. Dar cu banii care se acumulează de către aceste instituții este imposibil de a procura echipament. Este necesar de analizat cu cât s-ar putea de ajutat această instituție? Chiar și așa noi suntem în urmă cu dotarea acestor instituții.

  • Ce ține de pandemie. Eu nu sunt de acord cu aceea că astăzi centrul raional de vaccinare anticovid este în aceiași policlinică, pe aceiași uși intră toți: bolnavi și sănătoși, copii și bătrâni. Cred că aici trebuie de gândit pentru pandemia nu se termină aici. Ea va fi și pe viitor. Trebuie de creat centre aparte de vaccinare anticovid.
  • Susținerea în perioada pandemiei. Nu trebuie să ne bazăm doar pe ajutoare. Trebuie să prevedem și noi ceva: echipament pentru medici, transport pentru muncitorii care se duc noaptea de la serviciu acasă.
  • Criza energetică. În raportul dumneavoastră nu a fost menționat nimic despre aceasta. Este necesar de prevăzut ceva și pentru acest sector.
  • Ceea ce ține de nivelul de salarizare acolo unde este consiliul fondator. Conducătorii aceștia trebuie să știe ce au de făcut, ce trebuie și până când să prezinte pentru a fi aprobat salariul conducătorului instituției, să fie bugetul aprobat, ș.a.m.d.
  • Nu au fost planificate surse financiare alocate pentru închiderea fabricii de brânzeturi din Cahul, dar și pentru alte cheltuieli ce țin de pază și altele.
  • În lista instituțiilor medicale care urmează a fi reparate este una care a fost reparată cu vreo trei ani în urmă și ea se repară și astăzi. Nu spun care este. Dar sunt alte instituții medico-sanitare care de ani de zile nu au fost reparate. Este necesar de a avea un plan de fortificare a bazei tehnico-materiale a instituțiilor medico-sanitare, ca conducătorii acestor instituții să știe când va fi reparată instituția, ca el să prevadă proiectarea acestei reparații, să prevadă caietul de sarcini. Să nu se mai întâmple că la o instituție unde a fost reparată să nu ajungă milioane de lei. S-a făcut acolo ceva în afara caietului de sarcini sau în afară de proiect? Direcția de finanțe trebuie să-și asume răspunderea pentru aceste fapte. Și față de persoanele care au permis așa fapte să fie luate decizii. De ce s-au întâmplat aceste fapte? Și nu e una dar mai multe și cu restanțe din anii trecuți.